Sfaturi pentru o silueta ideala


 

Medicina ayurvedicã şi alimentaţia sãnãtoasã

                                                 

Una dintre învãţãturile celebre ale lui Hipocrate: « Hrana sã-ţi fie medicamentul, iar medicamentul sã-ţi fie hrana. » este în total acord cu practicã ayurvedicã şi aratã faptul cã strãmoşii noştri deţineau nişte adevãruri pe care noi le-am pierdut printre veacuri. 

 În ultimele decenii, mai ales în societãţile occidentale, care au experimentat deja dezavantajele unui stil de viaţã prea modern, se încearcã redescoperirea modului natural de a trãi. Titlul unei cãrţi de succes apãrutã recent: « Eşti ceea ce mãnânci » nu este decât o parafrazare a spuselor lui Hipocrate.

 Într-adevãr, alimentele pe care le ingerãm la fiecare masã reprezintã o cantitate uriaşã de energie, care ar trebui sã fie beneficã şi promotoare a vitalitãţii şi longevitãţii. În Ayurveda, existã o teorie în care se spune cã hrana conţine « prana », adicã suflet.De aceea, pentru ca alimentele/preparatele consumate de noi sã ne ofere un maxim de beneficii, ele trebuie sã fie proaspãt preparate sau crude.Faptul cã am ajuns sã ne intoxicãm constant cu chipsuri si bãuturi colorate este o adevãratã plagã a societãţii actuale şi a ajuns sã transforme alimentaţia într-un factor de producere şi menţinere a stãrii de boalã.

 În India, datoritã educaţiei tradiţionale, se acordã o importanţã deosebitã rutinei zilnice, care dacã nu este respectatã, poate reprezenta o cauzã pentru numeroase afecţiuni. Deoarece medicina ayurvedică urmăreşte tratarea cauzelor  bolilor, stabilirea factorilor care au generat boala este esenţialã, mai ales când ei rezidã în obiceiurile noastre cotidiene.

De cele mai multe ori obezitatea, excesul de greutate sunt strâns legate de stilul de viaţã al pacienţilor. În acest caz, cea mai importantã cale de tratament este modificarea programului zilnic. Fãra a elimina activitãţile auto-distructive din punct de vedere al sãnãtãţii, nici un remediu, fie el tradiţional sau modern,nu îi poate ajuta.

 

Câteva reguli pentru o alimentaţie sãnãtoasã

 

Ceea ce voi prezenta mai în continuare sunt câteva concepţii ayurvedice pentru o alimentaţie corectã şi implicit menţinerea greutãţii în limite normale. Prin aceste recomandãri se urmãreşte o metabolizare completã a alimentelor, o eliminare eficientã a reziduurilor produse în urma digestiei, odihna sistemului digestiv între mese şi educarea gusturilor în raport cu alimentele benefice pentru organism.

 

1.      Nu sãriţi peste mese. Respectaţi cele 3 mese principale şi mâncaţi aşa încât sã vã satisfaceţi maxim 75% din apetit. Dupã fiecare masã faceţi o pauzã de 10minute, înainte de a vã lãsa prinşi de activitãţile cotidiene.

2.      Prânzul trebuie sã fie cel mai consistent, deoarece focul digestiv (agni) are un maxim de activitate în jurul orei 12 a.m.

Este interzis consumul de bãuturi reci în timpul meselor, deoarece acestea îngreuneazã digestia şi provoacã flatulenţã, dispepsii.În replicã, se recomandã consumul unor infuzii de plante stimulatoare ale digestiei (mentã, coriandru. ghimbir), dupã masã.

3.      Folosiţi metode de purificare a organismului (irigarea colonului, purgaţii, remedii detoxifiante cum sunt neem, turmeric sau triphala).

     Un excelent remediu detoxifiant este consumarea sucului de la o lãmâie într-un pahar cu apã caldã,  

     dimineaţa pe stomacul gol.Pe parcursul zilei, beţi apã la temperatura camerei sau caldã.

4.      Practicaţi exerciţii fizice generale, cum este mersul pe jos sau specifice (înot, ciclism, jogging,etc), în funcţie de constituţia fiecãruia.

5.      Dormiţi suficient, cele mai bune ore de  somn fiind între 10p.m.-6a.m., dupã cum recomandã Ayurveda « sã vã culcaţi înainte de a se înnopta şi sã vã treziţi înainte de rãsãritul soarelui ».

Alimente permise/de evitat pentru reducerea greutãţii

 

  •  
    • Laptele degresat este recomandat. Laptele trebuie fiert şi consumat cald. Nu se va consuma laptele împreună cu alte alimente la aceeaşi masă, în special cu alimente acre sau sărate. Se poate adăuga  turmeric sau ghimbir laptelui la fiert pentru a reduce calităţile grele ale acestuia.
    • Fructele recomandate sunt cele uşoare: mere, pere. Se vor evita fructele grele sau acre, cum sunt: portocalele, bananele, ananasul, smochinele, curmale, avocado, nucile de cocos şi pepenii.
    • Nu se recomandă îndulcitori. Excepţie: mierea. Se va reduce consumul de dulciuri.
    • Toate legumele boabe sunt recomandate cu excepţia soia.
    • Se va reduce consumul de fructe oleaginoase (nuci, alune, migdale, fistic, seminţe,etc.)
    • Toate cerealele sunt recomandate, în special ovăzul şi meiul. Grâul şi orezul se vor consuma în cantităţi moderate.
    • Toate condimentele sunt recomandate. Excepţie: sarea.
    • Toate legumele sunt recomandate. Excepţie: roşii, castraveţi, cartofi dulci şi dovlecei.

 

Remedii ayurvedice pentru tratarea excesului de greutate

 

  1.  
    • Guggul (Commiphora mukul) scade rata de conversie a carbohidraţilor în grăsimi, reduce nivelul de trigliceride sanguine şi reglează nivelul fracţiunilor de colesterol.
    • Triphala (o formulă ayurvedică din trei plante- Emblica officinalis, Terminalia chebula, Terminalia belerica) creşte rata metabolică a organismului şi reglează tranzitul intestinal (efect uşor laxativ).
    • Medohar Guggul –după cum o spune şi numele sanskrit (medo-grăsime, har-a elimina), este o combinaţie complexă de plante cu acţiune hipolipemiantă şi de stimulare a metabolismului grăsimilor.
    • Shilajit - intensifică focul digestiv şi este un adjuvant excelent în curele de slăbire

 

  1.  
    • Usturoiul (Allium sativum) este binecunoscut pentru acţiunea hipocolesterolemiantã; pe lângã aceastã, are  propri etãţi de reducere a asimilãrii  grăsimilor din alimente.
    • Nucşoara (Myristica fragrans), stimulează procesele de metabolizare a grăsimilor.
    • Mierea, în doze de 3 linguriţe pe zi, este un remediu miraculos în curele de slăbire.
    • Masajul ayurvedic se face în puncte specifice de pe corp, folosind diferite uleiuri medicinale şi are efect de disipare a acumulãrilor de ţesut adipos.

 

 

 

 

Publicat de Farm.Irina Plescan
» Sus